Belize

BelizeNu ni passar jag på med ett till backpacking inlägg lite sådär passande när det typ regnar och man vill utomlands extra mycket och den här gången är det Belize tur! Jag visste inte ens att landet Belize existerade förens jag kom till Mexico och en tjej spontant frågade om vi ville hänga med henne dit. Jag vet att jag har skrivit att Bolivia var mitt favoritland på den resan men det är faktiskt inte helt sant, Bolivia delar nog till och med första plats som Belize på den topplistan även fast jag bara var där i ungefär en vecka. Städer att besöka: Själva landet Belize ligger söder om Mexico och vi tog oss dit med först buss in i landet och sedan en båt ut till ön Caye Caulker. Eftersom vi inte ens hade planerat att besöka Belize hade vi inte tagit reda på så mycket fakta innan utan tog det lite som det kom. Vi blev dock rekommenderade att lämna Belize huvudstad Belize City egentligen så fort man kommer dit så det första vi gjorde var att ta en båt därifrån till ön Caye Caulker som ligger någon timmes båtfärd bort. Jag har fått höra lite olika otrevlia historier om backpackers som råkat illa ut i just Belize City vilket fick mig lite avskrämd redan innan vi kom dit. Staden är väldigt smutsig och otrevlig och vi kände oss till och med otrygga där när vi gick genom staden mitt på dagen så häng inte onödigt mycket där. Det finns det massor av superfina öar vid kusten som alla ska vara lika fantastiska och vackra men vi tog Caye Caulker eftersom vi hört att flest backpackers tar sig dit. Med tanke på att det var den "populäraste" ön att åka till tänkte vi att det skulle vara ganska stort men det var det verkligen inte, ön var nog ine mer än några hundra meter lång högst och kanske 70 meter bred på sin höjd och stog man på en korsning i gatan i mitten på ön kunde man se havet på båda sidor, så pytte pytte liten är den. Det finns tre huvudvägar som går på ön och är pyttesmå, så små att det inte finns riktiga bilar på ön utan vill man ta sig fram och är lat så finns det några golfbilar som fungerar som taxis på ön vilket är gulligt. Husen är också väldigt gulliga, alla är små, byggda i trä och målade i olika färgglada färger, det är också Rastafari kultur på ön så det känns lite som att vandra runt på något sorts mini-Jamaica. Saker att göra: Belize är känt för att vara ett helt amazing ställe att dyka på och det är det folk mestadels åker dit för att göra. I närheten av Caye Caulker finns ett stort sjukhål mitt ute i havet där dykare typ vallfärdar för att få dyka som kallas för "The Bule Hole". Jag har själv inte dykarcertifikat och vet inte så mycket mer om det men nästan gång jag kommer till Belize så är det för att ta ett dyk där. Är man som mig och har dykarcertifikat måste man iallafall åka på en snorkeltur för vattnet är verkligen helt kristallklart och det finns sjukt mycket fina rev och fiskar att kolla på. Vi åkte med en segelbåt en halvdag och badade med både hajar och stingrockor vilket är en av de coolaste sakerna jag gjort. Har badat med stingrockor innan i Mexico men simturen med både stingrockorna och hajarna i Belize slår typ allt eftersom dom som höll i turen kastade ut fisk runt båten så dom kom och simmade runt oss, dom var så nära att dom i princip simmade in i en hela tiden. Jag säger det igen, ta en snorkeltur, det är ett MÅSTE!great-blue-hole-belize Eftersom ön är så pass liten finns det inte jätte jätte mycket att göra där. När vi var där var det hummer säsong så vi åt hummer 3 mål om dagen så det kan också vara najs att tajma in. Vi spenderade lite mindre än en vecka på ön och det var ganska lagom, vi solade och badade på dagarna och drack drinkar och käkade middag på kvällarna, det finns också ställen att gå ut på om man vill fast dom är väldigt små men också väldigt roliga. Eftersom jag bara var där några dagar är det svårt att skriva mer och tipsa om fler ställen att besöka i Belize men det är verkligen ett av mina favoritländer jag någonsin besökt och får man chansen att åka dit eller har vägarna måste du åka dit, lova?